Rawatan kecantikan yang tidak berguna dan berbahaya

Sekiranya iklan tersebut dipercayai, terdapat banyak kosmetik dan prosedur yang cepat dan "ajaib" di seluruh dunia yang boleh digunakan wanita untuk menghilangkan keriput, selulit dan kulit yang tidak sihat secara kekal. Tetapi adakah begitu? Malangnya, terdapat sejumlah perkhidmatan yang sama sekali tidak berguna.

Prosedur untuk peremajaan wajah

Di samping itu, anda tidak boleh menyalahgunakan manipulasi kosmetik yang berkesan. Sebilangan dari mereka menimbulkan bahaya kesihatan dan mereka mesti digunakan dengan berhati-hati ketika mengunjungi salun dan klinik yang terbukti.

Rawatan kecantikan yang paling tidak berguna

Mungkin kelihatan mengejutkan, tetapi jumlah prosedur yang sama sekali tidak berguna kini menghampiri sekurang-kurangnya sepuluh. Perkhidmatan yang melakukan manipulasi sedemikian kepada wanita bertujuan untuk mendapatkan keuntungan yang cepat, dan pengeluar dengan sengaja menambahkan wangian yang menyenangkan pada produk dan memberikannya dalam pakej yang indah sehingga orang membelinya sekerap mungkin.

Melakukan peremajaan kulit badan

Apa yang pasti wanita tidak membelanjakan wang ketika mengharapkan hasil yang nyata:

  • semua produk anti-kedut (krim, emulsi, topeng). Malangnya, proses penuaan tidak dapat dipulihkan dan tidak dapat dibalikkan walau apa pun yang dikatakan oleh pengiklan. Lama kelamaan, sel-sel kulit kehilangan kelembapan, itulah sebabnya kerutan muncul. Walaupun perkembangan kosmetik moden dengan fitohormon dan sel induk tidak mempunyai "kekuatan sihir", tetapi hanya melembapkan kulit dan memperbaiki penampilannya. Anda harus menggunakan kosmetik seperti itu secara berkala dan kesan yang dapat dilihat berlaku paling awal satu bulan setelah memulakan aplikasi.
  • Ubat "dari lingkaran hitam di bawah mata". Sekiranya krim anti kedut sekurang-kurangnya mempunyai sedikit kesan pelembab, maka ubat ini adalah pereda yang biasa. Faktanya adalah bahawa lingkaran hitam yang berterusan di bawah mata dengan pelbagai warna dan warna menunjukkan kekurangan tidur dan penyakit kronik yang kerap. Kemunculan lingkaran hitam paling baik menunjukkan bahawa saluran darah terletak di dekat lapisan atas kulit. Anda perlu menangani rawatan penyakit kronik atau tidur yang mencukupi;
  • semua tonik dan losyen. Mereka tidak mengandungi nutrien. Mereka terdiri dari pewarna, air, alkohol, dan perasa. Jurusolek profesional mengatakan bahawa seseorang yang menggunakan bahan pencuci berkualiti tidak perlu membeli losyen.
  • Ubat selulit. Dalam perubatan terdapat diagnosis - lipodistrofi lemak. Manifestasi selulit yang jelas berlaku dengan gangguan metabolik yang teruk dan saliran limfa. Tiada krim dan pek yang dapat menembusi lapisan kulit yang dalam di mana proses ini berlaku. Tahap awal selulit benar-benar semula jadi, selamat, dan hampir tidak dapat dilihat. Mereka dapat dengan mudah dikeluarkan melalui penurunan berat badan dan latihan yang sistematik. Dalam kes lipodistrofi yang teruk, rawatan yang sesuai mesti dilakukan untuk mengurangkan manifestasi;
  • Gosok dan lulur. Pengilang mendakwa bahawa mereka dengan lembut mengeluarkan semua zarah mati dari kulit, tetapi kulit kita sendiri dapat memperbaharui dirinya dengan sempurna tanpa menggunakan dana tambahan;
  • Produk kebersihan intim. Berbeza dengan iklan, mereka tidak menyamakan persekitaran PH di tempat-tempat intim dan tidak mencegah penyakit genital dari berlaku. Untuk pemeliharaan kebersihan biasa, cukup menggunakan sabun biasa dan tidak membelanjakan wang untuk gel yang mahal dan tidak perlu.
  • Krim, salap dan gosok terhadap tanda regangan (striae). Oleh kerana tanda regangan parut selepas kelahiran, tidak ada salap yang dapat mengatasinya. Walaupun laser atau plastik hampir tidak berkesan dalam kes ini, jadi lebih baik segera meninggalkan penggunaan alat dummy yang lain;
  • Kosmetik pembesaran payudara. "Penipuan" lain yang sama sekali tidak dapat merangsang pertumbuhan tisu kelenjar susu kelenjar susu. Ukuran payudara bergantung sepenuhnya pada genetik dan hanya boleh diubah dengan bantuan pembedahan plastik;
  • Bermakna untuk menebalkan kening dan pertumbuhan rambut. Seperti ukuran payudara, kepadatan alis dan rambut adalah genetik dan jumlah krim tidak dapat mengubahnya.

Jenis prosedur kosmetik

Terdapat rawatan salun kecantikan yang boleh memberi kesan yang nyata. Ini termasuk:

  • Mesoterapi. Formulasi khas dalam bentuk koktel disuntikkan ke kulit wajah dengan microneedles. Juru kecantikan membuat pilihan ubat secara individu;
  • Melengkapkan wajah dan leher. Direka untuk menyelesaikan masalah estetik melalui penggunaan pengisi (pengisi untuk kulit). Tempoh pengisi adalah berbeza. Mereka mengandungi asid hyaluronik. Selepas 4-12 bulan, ia akan hancur sepenuhnya dan tidak menyebabkan kesan sampingan;
  • Botox. Salah satu prosedur kosmetik "tertua" tetapi paling berkesan berdasarkan toksin botulinum. Ini adalah salah satu kaedah yang paling berkesan untuk menghilangkan garis ekspresi. Pengenalan toksin botulinum menyekat impuls saraf yang masuk ke otot-otot wajah. Otot kelihatan santai dan kedutan hilang sementara;
  • kulit kimia. Terdapat tahap yang berbeza: dari dangkal hingga mendalam. Lapisan atas kulit dikeluarkan akibat luka bakar kimia, wajah dilicinkan dan pelbagai kecacatan dihilangkan.
  • pembedahan plastik. Tidak seperti prosedur lain, ini adalah rangkaian prosedur pembedahan lengkap yang dilakukan oleh pakar bedah pada wajah dan badan.
seorang wanita melakukan peremajaan wajah

Prosedur kosmetik di rumah

Anda boleh melakukan beberapa manipulasi kosmetik di rumah. Cara menjimatkan masa dan wang:

  • Urut bekam vakum. Penggunaan dos ubat konvensional dibenarkan. Kulit dilincirkan dengan minyak dan kaca yang dihantar secara beransur-ansur dipindahkan dari kaki ke kawasan lutut dan punggung. Tempoh sesi - 10-15 minit;
  • Pembersihan wap. Mengganti sepenuhnya prosedur yang sama di salun. Anda memerlukan periuk teh chamomile dan tuala untuk menutup wajah dan kepala anda. Untuk mengelakkan luka bakar, sapukan krim di wajah anda dan basuh wajah anda dengan air sejuk selepas manipulasi.

Hari yang menggembirakan untuk prosedur kosmetik

Anda boleh memilih mana-mana hari untuk prosedur, tetapi anda harus fokus pada fasa bulan:

  • Bulan Baharu. Pada ketika ini, bulan tidak dapat dilihat dan potensi tenaga seseorang menjadi lemah, jadi prosedur tidak digalakkan.
  • 1 dan 2 perempat bulan dalam fasa pertumbuhan. Masa terbaik untuk manipulasi kosmetik;
  • Bulan penuh. Sebagai peraturan, ia memberi kesan negatif kepada orang, jadi disarankan untuk tidak memasuki salon.
  • 3 dan 4 perempat bulan dalam fasa berkurang. Masa yang baik untuk membersihkan wajah anda dan terutamanya untuk prosedur perubatan.

Juga, perhatikan fenomena seperti gerhana bulan dan matahari, kerana tidak ada campur tangan yang harus dilakukan selama ini.

Prosedur untuk menerapkan krim pada kulit wajah

Prosedur kosmetik berbahaya

Walaupun keberkesanannya, perkara berikut berpotensi berbahaya:

  • Botox;
  • Asid hyaluronik;
  • menjahit dengan benang.

Botox mengandungi toksin berbahaya yang mempengaruhi sistem saraf. Sudah tentu, anda tidak boleh meninggalkan prosedur sepenuhnya, tetapi anda boleh melakukannya 1-2 kali setahun, tidak lebih kerap. Jika tidak, racun akan terkumpul di bawah kulit dan boleh membawa maut. Sebagai tambahan, penggunaan toksin botulinum yang kerap dipenuhi dengan kekejangan otot hingga kelumpuhan dan asimetri wajah.

Asid hyaluronik kadang-kadang disimpan dalam tisu dan terkumpul cecair. Hasilnya adalah kecacatan wajah dan keperluan pembedahan. Semasa menjahit dengan benang, yang digunakan untuk memperbaiki bentuk wajah dan tulang pipi, parut dan gangguan metabolik pada tisu lemak subkutan dapat terjadi.

Anda tidak boleh kehilangan kepala mencari kecantikan. Pertama sekali, anda perlu belajar membezakan antara prosedur dan penipuan yang berkesan dan tidak menyalahgunakan manipulasi ini, yang berpotensi membahayakan.